Voorbeelden uit de kindercoachpraktijk

Hieronder staan een aantal voorbeelden van coachingssessies in mijn praktijk n.a.v. hulpvragen van kinderen en/of hun ouders. De voorbeelden zijn, in verband met privacy, geen letterlijke weergave van de sessies, maar gebaseerd op ervaringen in mijn praktijk.

 

Perfectionisme

Perfectionisme is een eigenschap die sommige kinderen (en volwassenen) in de weg kan zitten. Het is fijn als je secuur bent, maar als het te wordt dan kan dat heel vervelend zijn en zelfs belemmeren in het leren.

 

Tijdens het coachen deed ik dit keer iets wat je niet perfect kunt doen. Tekenen met bijenwas. Op zich al heel spannend voor sommige kinderen want wij gebruiken hiervoor een mini strijkijzer waarmee ze zelf de was mogen smelten.

En hoe je het ook probeert de was gaat lekker z'n eigen gang, je hebt er wel iets invloed op, maar het meeste moet je toch aan het "toeval" overlaten.

 

Mooi om te zien hoe trots een kind dan is op iets dat perfect is van zichzelf, gewoon omdat het resultaat altijd mooi is.

Daarna gaan wij nog even op zoek naar verborgen figuren want er valt zo veel te ontdekken in zo'n wastekening!!!

 

Behoeften

Soms is het fijn om met een kind te kijken waar hij/zij nu echt behoefte aan heeft. Deze kaartjes helpen daarbij en dan komen er soms hele verrassende dingen uit.

 

Zo was er een cliëntje dat vrijheid en bewegen bovenaan legde. Tja dat zijn nu net dingen die tijdens een schooldag nog wel eens onderbelicht blijven.

 

 

 

Maar op deze school waren er mogelijkheden en zagen ze deze behoefte. Hij mocht dus af en toe even lekker naar buiten, rondje rennen en dan kon hij er weer even tegen.

Kind blij, juf blij, een win-win situatie dus

Angst!
Ieder mens heeft zo zijn angsten, maar als angst je leven gaat beheersen dan is dat echt vervelend. In mijn praktijk komen regelmatig kinderen die bang zijn, niet zo maar bang voor een spin of onweer, maar echt bang voor dingen die groter zijn.

 

Angst voor oorlog, voor inbrekers, niet alleen naar boven en/of naar zolder durven, bang om te vliegen, niet je vinger op durven steken in de klas, angst voor de dokter/tandarts, je kunt zelf nog wel meer angsten verzinnen die een kind belemmeren.

 

Ik heb meerdere manieren (technieken) om met een diversiteit aan angsten om te gaan. Ik heb dan ook al heel wat kinderen (en volwassenen) geholpen om hun angst te verzachten en regelmatig lukt het zelfs om er helemaal af te komen. Vooral bij kinderen is de succesfactor behoorlijk groot.

 

Blijf dus niet zitten met angsten, ook al klinkt de angst van een kind soms niet reëel het kan echt in de weg zitten en er zijn mogelijkheden om er vanaf te komen. Ik help jullie hier graag mee.

 

Sociale vaardigheden

Ik ben steengoed!!! Heerlijk spel, waarbij ik twee kaartensets in kan zetten, net wat de hulpvraag van het kind is. Spelen er dingen op school of zijn het algemene sociale vaardigheden waar het behoefte aan heeft.

 

Spelenderwijs komen er allerlei vragen voorbij en soms is het lekker als je op een leeg hokje komt want dan hoef je geen vraag te beantwoorden. Antwoord geven is zo ie zo niet verplicht want niets moet alles mag tijdens de coaching. Het gaat om het kind. Ook zonder antwoorden kom ik er wel uit, die ervaring heb ik inmiddels wel.

 

En ja ook ik doe mee en ik geef eerlijk antwoord op de vragen. Dat geeft een kind een mooi beeld hoe ik mijn kindertijd heb ervaren en laat zien dat dat eens oh zo verlegen meisje nu ook gewoon durft te zeggen wat ze wil.

Dat kan ik toch niet! (Mindset)

Een meisje met een vermoedelijk hoog IQ wil geen moeilijke sommen maken. Terwijl de leerkracht en ouders er van overtuigd zijn dat de sommen uit het gewone rekenboek veel te makkelijk voor haar zijn. Ze is altijd supersnel klaar en de sommen zijn foutloos. Maar als de juf het plusboek op haar tafel legt, slaat ze dicht en komt er niets meer uit.

 

Dat kan ik niet!. Ik ben daar gewoon niet goed in! Ik kan alleen de gewone sommen! Dan maak ik fouten en denkt iedereen dat ik dom ben!

 

Of ik iets kan betekenen, want het is zo jammer dat dit meisje nu niet uitgedaagd wordt. School wordt steeds minder leuk en haar humeur wordt er, vooral thuis, ook niet beter op.

 

Tijd voor Fixie en Growie, mijn Mindset vrienden, die mij helpen om dit soort problemen te onderzoeken. Dit is een methode gebaseerd op meerdere sessies, waarbij een kind van alles leert over een groei mindset.

 

Maar Ilja zou Ilja niet zijn als ik dit niet op mijn eigen manier deed. Want zeg nou zelf, gewoon een werkboek doorwerken is niet echt uitdagend. Bovendien kan iedereen dat thuis ook. Dus pakken wij hier en daar een oefening uit het werkboek, tekenen en knutselen wij zelf ook het een en ander, zijn er spellen, boeken en kaartensets die wij erbij pakken.

 

Zo ontdekt het kind van alles over de hersenen, waarom het juist goed is om fouten te maken en moeilijke opgaven te proberen. Heeft het ondertussen plezier in de sessies en zien de ouders en de leerkrachten langzaam maar zeker weer een vrolijk kind dat weer zin heeft in school.

Zo fijn kan kindercoaching zijn.

 

Kwaliteiten

Kijk eens in de spiegel en wat zie je dan?

 

Ken jij je kwaliteiten en welke gaan jou helpen om zelfverzekerd in het leven te staan?

 

Zo maar vragen die tijdens een coachingsessie aan de orde kunnen komen. Faalangst, weinig zelfvertrouwen, gedachten die een kind blokkeren, het zijn allemaal ongemakken die met een aantal sessies kindercoaching een positieve wending kunnen krijgen.

 

Coaching helpt om een kind beter in z'n vel te krijgen. Om die lastige Citomomenten zonder veel stress (beetje stress kan geen kwaad) door te komen. Om het faalangstmonster weg te jagen en om als een zelfverzekerd kind de klas in te gaan.

 

Nee geen wonderen, want verlegen kinderen worden tijdens de coachingsessie niet ineens extravert, maar ze durven na een paar sessies wel weer hun vinger op te steken en vragen aan de juf of hun klasgenootjes te stellen. Dat is voor sommige kinderen al een wereld van verschil.

 

Rouw en verlies

Er zijn dingen die je je kind zou willen besparen: ernstige ziekte in de directe omgeving, verlies van een dierbare, ruzie, echtscheiding.

 

Helaas maken sommige kinderen meer mee dan je zou willen. Vaak heb je het zelf dan al moeilijk en is het extra lastig om een luisterend oor te zijn voor je kind(eren).

 

Als kindercoach kan ik dan een luisterend oor bieden, kan ik samen met het kind kijken wat het nodig heeft om zich staande te houden in de verdrietige situatie.

 

Soms zijn een aantal sessies bij mij genoeg om een kind weer rust en vertrouwen te geven. Andere keren zit het dieper en is een gespecialiseerde coach aan te raden. Als ik merk dat dit laatste aan de orde is neem ik altijd contact op en doe ik mijn best om ouder(s) zo goed als mogelijk te adviseren en de weg te wijzen naar een gespecialiseerde hulpverlener.

 

Weinig vriendjes/ vriendinnetjes

Zorg bij ouders: "Mijn dochter (11 jaar) heeft zo weinig vriendinnetjes en vriendjes. Zelf zit ze er niet zo mee, maar wij gunnen haar het plezier van andere kinderen om mee te spelen."

Oké dan ga ik samen met jullie dochter "in gesprek" tijdens een spelletje, gaan wij tekenen en/of knutselen en dan zal ik eens een visje uitgooien.

 

Bij de eerste sessie maken wij kennis en kom ik er achter dat ze eigenlijk wel graag een bff zou willen hebben.

Tijdens de tweede sessie beginnen wij aan een werkboek dat helpt bij sociale vaardigheden en wij nemen het hoofdstuk vrienden & vriendinnen.

 

Een paar dagen later kom ik haar in het dorp tegen, samen met twee vriendinnetjes. Druk babbelend en ze hebben de grootste lol. Ik geloof dat mijn cliëntje haar bff's gevonden heeft.

 

Ouders bevestigen dat ze ineens met vriendinnetjes thuis komt en op school ook andere kinderen opzoekt. Missie geslaagd, voorlopig stoppen wij gewoon met coachen, ze weten mij te vinden mocht er weer eens iets zijn.

Daar word je als coach toch echt heel gelukkig van!!!

 

Anders zijn
Ouders maken zich zorgen om hun dochter, die door een aangeboren afwijking minder mobiel is en er anders uitziet dan de andere kinderen in de klas.

 

Op school zijn er botsingen met andere kinderen, dochter heeft ook geen zin in school. Ouders zijn bang dat hun dochter gepest zal worden omdat ze niet overal aan mee kan doen.

 

Er volgen een aantal mooie sessies over anders zijn, over jezelf zijn, over iets niet kunnen, over kwaliteiten, valkuilen, over grenzen stellen en nog een aantal andere onderwerpen.

O.v.v. ouders koppel ik ook aan de leerkracht terug die er in de klas aandacht aan besteed. Er komt uitleg over de reden waarom dit meisje anders is en er ontstaan mooie dingen in de klas.

 

Ouders krijgen meer rust en vertrouwen dat hun dochter het wel gaat redden op school, dat geeft thuis weer meer rust, waardoor het meisje extra opbloeit. School wordt weer leuk en coaching is na een aantal sessies niet meer nodig. Dit meisje komt er wel.